Basisschool De Vijf Eiken
=
Klaar voor de toekomst!
=
Klaar voor de toekomst!
Van de directie
'Klaar voor de toekomst!' Dat is de nieuwe slogan van De Vijf Eiken! De maatschappij is continu in beweging en maakt de toekomst. Wij willen zo goed mogelijk inspelen op de steeds veranderende maatschappij. Niet achterom kijken naar wat is geweest maar vooruitkijken naar de tijd die komen gaat.
Hiermee willen we duidelijk maken dat wij de veranderingen in de maatschappij door willen voeren in ons onderwijs. Wat voor tijd ligt er voor ons? Wat verwachten we dat er komen gaat? Wat nemen wij daarvan mee in ons onderwijs? Op deze manier proberen we te voldoen aan de behoefte van de leerlingen, zodat ze een rugzak vol met ervaring en kennis meekrijgen.
Onze vijf kernwaarden zijn mede de pijlers waarop we bouwen.
Welke maatschappelijke veranderingen zijn er actief aan de gang? Wat vraagt dit
van de inzet van de leerkrachten? Hoe kunnen wij de leerlingen, u als ouders en
externen actief hierbij betrekken? Momenteel zijn we stichting- en schoolbreed
erg actief op het gebied van ICT. Iedereen heeft een nieuw e-mailadres gekregen
zodat we nog beter en effectiever onze kennis met elkaar kunnen delen. In de
klas maken we steeds meer gebruik van tablets en digitale leermethoden.
Verantwoordelijk
Wie is waar verantwoordelijk voor? Welke verantwoordelijkheid ligt bij de
school, de leerlingen, de ouders en externen? Kunnen wij de
verantwoordelijkheid als school aan, bijvoorbeeld hoe zit het met de financiële
middelen en de te behalen inspectienormen? Welke rol heeft de rol de MR in het
geheel?
Vernieuwend
Welke vernieuwingen pakken wij aan en welke laten we aan De Vijf Eiken deur
voorbij gaan? Wat willen we bereiken? We gaan steeds meer digitaal
communiceren; (nieuws) brieven die per e-mail verstuurd worden; digitale lesmethodes;
het blog en een digitale schoolkrant!
Samen
We willen als partners samen met u werken aan de ontwikkeling en het
welbevinden van uw kind.
Daarnaast vinden we het fijn dat ouders ons helpen bij allerlei activiteiten in en om de school heen. Leerlingen worden betrokken bij hun eigen ontwikkelplan. Welke expertise hebben we nodig van buitenaf?
Daarnaast vinden we het fijn dat ouders ons helpen bij allerlei activiteiten in en om de school heen. Leerlingen worden betrokken bij hun eigen ontwikkelplan. Welke expertise hebben we nodig van buitenaf?
Vertrouwd
De leerlingen en u als ouder moeten de kans krijgen om vertrouwd te raken aan
ons als school en met elke verandering. Goede communicatie vooraf en tijdens
het traject is daarvoor een hele belangrijke voorwaarde. Wij zien met veel
positiviteit de toekomst tegemoet. Wij zijn trots op alle collega’s van De Vijf
Eiken die klaarstaan staan voor de toekomst. Er wordt actief samengewerkt aan
vernieuwingen. Waar een ieder zijn verantwoordelijkheid pakt en vertrouwd raakt
met de toekomst.
Groep 1/2 (juf Linda)
Ben jij klaar voor de toekomst? De wereld verandert en wij veranderen mee. Zo komen we steeds dichter bij de toekomst. Volgens de kinderen uit groep 1-2 begint de toekomst over 1000 jaar. ‘Dus als je later groot bent’.
Onze huizen en auto’s zien er in de toekomst fantastisch en
spectaculair uit. Ook een robot is niet meer weg te denken in ons huis. Kortom de kinderen van groep 1-2 zijn helemaal klaar voor de
toekomst!
Groep 1/2 (juf Anita & juf Liesbeth)
Groep 1/2 (juf Anita & juf Liesbeth)
Naam
|
Doel voor de toekomst |
Dit leer ik nu al |
Dit heb ik nog nodig
op deze school |
Kyan Jurre Jill Mathijs |
Politie
man/vrouw |
Heel
stil zijn zodat ik de boeven kan horen |
Een
auto met een deur en een sirene. Politiekleren en een pet. |
Kick Sem Sepp |
Uitvinder |
Met
de karren werken en met allerlei constructiemateriaal |
Gereedschap
|
Myrthe |
Voetballer |
Veel
bewegen in de gymles is goed voor je lichaam |
Een
goal |
Nienke |
Sporter |
Allerlei
oefeningen in de speelzaal |
|
Luuk |
Werken
in de supermarkt |
Een
winkeltje maken in de huishoek |
Een
kassa met een lopende band of een zelfscankassa |
Emma |
Piloot |
Een
vliegtuig bouwen in de bouwhoek |
Een
stuurknuppel |
Marieke Janne Maryama |
Zeemeermin |
Lekker
bewegen en oefenen in de speelzaal | Water waar je in past en een staart |
Svenja Nadia |
Prinses |
Mooie
kleren in de huishoek |
Een
prinsessenjurk en mooie schoenen |
Renske
|
Zuster |
Je
kunt al kinderen helpen op school |
Doktersspullen |
Justin Elijah |
Spiderman |
Klimmen
in het speellokaal |
Een
webschieter |
Hannah Miray |
K3 |
Dansen
en met je lijf bewegen in het speellokaal |
Muziekappara-tuur
en K3 kleding |
Daysiena: Ik ben klaar voor het turnen.
Ksenia: Ik denk dat ik veranderd ben in een prinses.
Aliou: Ik ben iets groter in de toekomst en ik denk dat de auto’s anders zijn, ze kunnen vliegen.
Kim: Ik denk dat de scholen er wat ouder uitzien in de toekomst en we weer schrijven op een krijtbord.
Noortje: In de toekomst vallen er heel veel sterren en mogen we heel veel wensen doen.
Samuël: Ik denk dat de huizen veranderd zijn en dat er bijna geen mensen zijn om daarin te wonen.
Yente: De mensen worden vervangen door robots.
Cynthia: Ik denk dat ik dan veranderd ben.
Koen: Ik werk in de toekomst bij Ludo in de friettent.
Evianne: Ik ben klaar voor de winter.
Benjamin: Wat voor kindjes ik krijg, daar ben ik benieuwd naar.
Bushraa: Dat wij in de ruimte wonen en de huizen ruimtestations zijn.
Quinty: Ik ben klaar voor Sports’cool.
Arianne: In de toekomst is het altijd feest en er staan allemaal kastelen, daar wonen ze in.
Dean: Ik denk dat ik veranderd ben in een robot.
Adikhalid: Ik denkt dat iedereen in een kasteel woont.
Rory: Dan ben ik stoer, ben ik een superheld!
Aliou en Noortje met hun vliegende auto
Bushraa met haar ruimtestation en Dean en Yente met hun robot
Groep 3b
Zo denkt groep 3b over de toekomst…
Zo denkt groep 3b over de toekomst…
Luuk: oud en nieuwjaar, het nieuwe jaar is de toekomst.
Merel: ik kijk nu al naar de toekomst en dat is de zomervakantie.
Thijs: ik kijk naar de toekomst en dan hoop ik dat ik later bij de politie zit.
Elize: ik denk dat we later allemaal een eigen digibord krijgen, wel een kleine.
Cheyenne: als ik iets over de toekomst te zeggen had, zou ik koningin willen zijn.
Abdulrahman: Na mijn school wil ik graag een coach worden van een voetbalteam.
Maxx: De digiborden blijven op school.
Marouane: ik denk dat het toetsenbord van de computer niet weggaat.
Darren: ik denk dat je in de toekomst hetzelfde werkje krijgt als wij nu.
Erin: In de toekomst denk ik dat het digibord nog groter wordt.
Loek: ik wordt een profvoetballer, omdat ik nu al veel kunstjes kan.
Aya: ik denk dat als ik in groep 8 zit al lekker kan koken.
Ghislaine: ik geloof dat ik in groep 8 al in een leuke auto mag rijden.
Sanne: ik denk dat ik later een zwemjuffrouw ben omdat ik dan andere kinderen kan laten zien hoe je moet zwemmen.
Jaimy: ik denk dat alles op een ipad staat en niet meer in boeken.
Valentin: Ik denk dat ik in groep 8 nog meer moet gaan schrijven. Ik denk dat dit op een tablet en een digibord is.
Ayselin: ik wil een juf worden want dan kan ik later zelf met kinderen spelletjes spelen op het digibord.
Meagen: ik denk dat iedereen een eigen tablet krijgt waar je op kunt rekenen en schrijven en lezen.
Merel: ik kijk nu al naar de toekomst en dat is de zomervakantie.
Thijs: ik kijk naar de toekomst en dan hoop ik dat ik later bij de politie zit.
Elize: ik denk dat we later allemaal een eigen digibord krijgen, wel een kleine.
Cheyenne: als ik iets over de toekomst te zeggen had, zou ik koningin willen zijn.
Abdulrahman: Na mijn school wil ik graag een coach worden van een voetbalteam.
Maxx: De digiborden blijven op school.
Marouane: ik denk dat het toetsenbord van de computer niet weggaat.
Darren: ik denk dat je in de toekomst hetzelfde werkje krijgt als wij nu.
Erin: In de toekomst denk ik dat het digibord nog groter wordt.
Loek: ik wordt een profvoetballer, omdat ik nu al veel kunstjes kan.
Aya: ik denk dat als ik in groep 8 zit al lekker kan koken.
Ghislaine: ik geloof dat ik in groep 8 al in een leuke auto mag rijden.
Sanne: ik denk dat ik later een zwemjuffrouw ben omdat ik dan andere kinderen kan laten zien hoe je moet zwemmen.
Jaimy: ik denk dat alles op een ipad staat en niet meer in boeken.
Valentin: Ik denk dat ik in groep 8 nog meer moet gaan schrijven. Ik denk dat dit op een tablet en een digibord is.
Ayselin: ik wil een juf worden want dan kan ik later zelf met kinderen spelletjes spelen op het digibord.
Meagen: ik denk dat iedereen een eigen tablet krijgt waar je op kunt rekenen en schrijven en lezen.
Dé uitspraak van groep 3b over de toekomst is wel dat ze denken dat Olaf uit de film Frozen gesmolten zal zijn!
Toekomst
De tijdmachine
De knapste robot
De meteoriet geeft stroom
Knal
'Iedereen kan met een raket naar de ruimte'
'Een tijdmachine waar van alles uit kan komen'
Toekomst
Onze toekomst
Toekomst zal ons brengen
Toekomst
Onze toekomst
Toekomst zal ons brengen
Toekomst
'Een tijdmachine waarmee je naar de toekomst kan reizen'
'Een toekomstboot met onzichtbare mensen'
'Een toekomstboot met onzichtbare mensen'
Groep 5
Arwen:
Arwen:
Als ik later groot ben, dan word ik juf.
Als ik later juf ben, dan geef les.
Als ik later les geef, dan leren de kinderen.
Als ik de kinderen laat leren, dan worden ze slim.
Als ik ze slim maak, dan kunnen ze naar de breinbrekers.
Als ik zeg dat ze naar de breinbrekers mogen, worden ze blij.
Als ik blij ben, dan iedereen blij!
Chelsey:
Als ik later groot ben dan ga ik werken bij een dierenopvang.
Als ik ga werken bij een dierenopvang zorg ik voor de dieren.
Als ik voor de dieren zorg zijn ze blij.
Als ik zorg dat ze blij zijn is het fijn.
Als ik het fijn vin ben ik trots op me zelf.
Als ik trots op me zelf ben kan de baas ook trots op mij zijn.
Als ik zorg dat de baas trots is op mij verdien ik veel geld.
Jeneley:
Als ik later groot ben dan ben ik modeontwerpster.
Als ik modeontwerpster ben reis ik veel.
Als ik veel reis zie ik veel kolt uren.
Als ik kolt uren zie krijg ik veel inspiratie.
Als ik inspiratie krijg kan ik kleren leren maken en schoenen.
Als ik kleren en schoenen kan maken kan ik me eigen kleren en schoenen aan.
Als ik me eigen schoenen en kleren aan doen en niemand aap ,t niemand me na.
Marijn:
Als ik later groot ben dan word ik uitvinder.
Als ik uitvinder word dan wil ik graag nieuwen dingen uit vinden.
Als ik nieuwe ding uitvind dan krijg ik veel geld.
Als ik veel geld heb koop ik een groot huis.
Als ik een groot huis heb wil ik vader worden.
Als ik vader ben dan ga ik veel leuken dingen doen.
Als ik leuken dingen doe dan ben ik blij.
Sofie:
Als ik later groot ben dan word ik moeder
Als ik moeder word dan ben ik ook ouder
Als ik ouder ben dan wil ik 2 kinderen hebben
Als ik blij ben dan glim ik met een straalende lag
Als ik straal dan is iedereen gelukig
Bouchra:
Als ik later groot ben dan word ik mama.
Als ik mama ben ga ik een huis huren.
Als ik een huis huur dan ga ik spullen kopen.
Als ik spullen koop dan ga ik ze aan me kind geven.
Als ik ze aan me kind geef dan gaat ze er mee spelen.
Als ik ze aan haar geef dan heeft ze lol.
Als ik lol met me kind dan word ze blij.
Groep 6
Klaar voor de toekomst! Dat zijn ze in groep 6 zeker. De vraag was... Hoe ziet de school er in de toekomst uit? De kinderen hebben in tweetallen en drietallen dit uitgewerkt op grote vellen en sommige kinderen hebben er nog een stuk tekst bij geschreven. Na het maken van hun ontwerp hebben de kinderen het gepresenteerd voor de klas. Natuurlijk kunt u de ontwerpen bewonderen. Ze hangen in de gang bij groep 6. Dus stap eens binnen en bewonder de mooie creaties!
Als ik later juf ben, dan geef les.
Als ik later les geef, dan leren de kinderen.
Als ik de kinderen laat leren, dan worden ze slim.
Als ik ze slim maak, dan kunnen ze naar de breinbrekers.
Als ik zeg dat ze naar de breinbrekers mogen, worden ze blij.
Als ik blij ben, dan iedereen blij!
Chelsey:
Als ik later groot ben dan ga ik werken bij een dierenopvang.
Als ik ga werken bij een dierenopvang zorg ik voor de dieren.
Als ik voor de dieren zorg zijn ze blij.
Als ik zorg dat ze blij zijn is het fijn.
Als ik het fijn vin ben ik trots op me zelf.
Als ik trots op me zelf ben kan de baas ook trots op mij zijn.
Als ik zorg dat de baas trots is op mij verdien ik veel geld.
Jeneley:
Als ik later groot ben dan ben ik modeontwerpster.
Als ik modeontwerpster ben reis ik veel.
Als ik veel reis zie ik veel kolt uren.
Als ik kolt uren zie krijg ik veel inspiratie.
Als ik inspiratie krijg kan ik kleren leren maken en schoenen.
Als ik kleren en schoenen kan maken kan ik me eigen kleren en schoenen aan.
Als ik me eigen schoenen en kleren aan doen en niemand aap ,t niemand me na.
Marijn:
Als ik later groot ben dan word ik uitvinder.
Als ik uitvinder word dan wil ik graag nieuwen dingen uit vinden.
Als ik nieuwe ding uitvind dan krijg ik veel geld.
Als ik veel geld heb koop ik een groot huis.
Als ik een groot huis heb wil ik vader worden.
Als ik vader ben dan ga ik veel leuken dingen doen.
Als ik leuken dingen doe dan ben ik blij.
Sofie:
Als ik later groot ben dan word ik moeder
Als ik moeder word dan ben ik ook ouder
Als ik ouder ben dan wil ik 2 kinderen hebben
Als ik blij ben dan glim ik met een straalende lag
Als ik straal dan is iedereen gelukig
Bouchra:
Als ik later groot ben dan word ik mama.
Als ik mama ben ga ik een huis huren.
Als ik een huis huur dan ga ik spullen kopen.
Als ik spullen koop dan ga ik ze aan me kind geven.
Als ik ze aan me kind geef dan gaat ze er mee spelen.
Als ik ze aan haar geef dan heeft ze lol.
Als ik lol met me kind dan word ze blij.
Groep 6
Klaar voor de toekomst! Dat zijn ze in groep 6 zeker. De vraag was... Hoe ziet de school er in de toekomst uit? De kinderen hebben in tweetallen en drietallen dit uitgewerkt op grote vellen en sommige kinderen hebben er nog een stuk tekst bij geschreven. Na het maken van hun ontwerp hebben de kinderen het gepresenteerd voor de klas. Natuurlijk kunt u de ontwerpen bewonderen. Ze hangen in de gang bij groep 6. Dus stap eens binnen en bewonder de mooie creaties!
Klaar voor de toekomst.
Zo denk ik over de toekomst van de school:
Er komen meer lokalen en de school wordt vernieuwt.
We rekenen nimmer met boeken, maar met computers/tablets.
Er komen meer juffen/meesters.
We krijgen meer tijd voor de pauze en voorlezen.
We hoeven nimmer in de rij te lopen.
We mogen later naar school, zodat we uit kunnen slapen.
We krijgen meer tijd om te tekenen.
We knutselen meer.
We krijgen elke dag stripboeken mee naar huis.
We mogen zelf kiezen naast wie we zitten.
1940680 punten!
In de week van de Mediawijsheid hebben we meegedaan aan MediaMasters. MediaMasters is echt super leuk. Je leert er echt heel veel dingen van. Je leerde er bijvoorbeeld hoe je met internet omgaat en wat je wel en niet op het internet moet doen. Je kon het ook thuis doen, daarmee kon je jokers verdienen voor de finale. Met die jokers kon je je vragen makkelijker maken of er meer punten voor krijgen.
Van de redactie
Wij wensen jullie prettige kerstdagen, een goed begin van 2015 en zien jullie graag terug na de vakantie!
We gaan vaker op schoolreisje.
We moeten meer dagen fruit mee naar school.We krijgen meer tijd om te tekenen.
We knutselen meer.
We krijgen elke dag stripboeken mee naar huis.
We mogen zelf kiezen naast wie we zitten.
We doen elke dag een just dance.
Lindsay
Groep 7
1940680 punten!
In de week van de Mediawijsheid hebben we meegedaan aan MediaMasters. MediaMasters is echt super leuk. Je leert er echt heel veel dingen van. Je leerde er bijvoorbeeld hoe je met internet omgaat en wat je wel en niet op het internet moet doen. Je kon het ook thuis doen, daarmee kon je jokers verdienen voor de finale. Met die jokers kon je je vragen makkelijker maken of er meer punten voor krijgen.
De hoofdpersonen waren Ben, Diede en Jon Heibel. De serie heet Heibel in de klas. Jon Heibel gaat een TV progamma maken over de school ‘De Vlaswiek’.Jon Heibel was een man met nare bedoelingen. Hij maakte de school belachelijk, door
te zeggen dat de school vol problemen
zat. Maar Ben en Diede kwamen in actie. Als tegenprotest deden ze een flashmop. Ze begonnen met een ruzie zodat Jon Heibel het ging filmen. En toen kwam er een flashmop zomaar uit het niets. Ze
konden met een weddenschap Jon Heibel verslaan. Wij zijn ver gekomen met onze website.
Tot Diede zich bij Jon Heibel aansloot; ze had een plan. Ze heeft haar USB-stick met de aflevering die zij met Ben gemaakt had, er
stiekem in gedaan. Toen werd hun televisieaflevering uitgezonden, in plaats van die van Jon
Heibel!
Groep 8
Hoe gaan we over 30 jaar naar school? Dat is de ontdekvraag waarmee de kinderen uit groep 8 twee weken lang hebben geworsteld. In onze methode voor Natuur & Techniek 'Binnenstebuiten' hebben we het projectthema 'Een kijkje in de toekomst' behandeld. Dat er iets gaat en moet veranderen is duidelijk. Zweven we over dertig jaar misschien naar school? Zijn alle oliebronnen dan echt uitgeput? En hoe ziet de route er dan precies uit? Aan de hand van drie nader te onderzoeken aspecten van vervoer - brandstof, model en infrastructuur - zijn de teams aan de slag gegaan.
Alle plannen werden met veel enthousiasme gepresenteerd en beoordeeld. De winnende ontwerpen zijn in deze schoolkrant gepubliceerd. We wachten in spanning af of één van de ontwerpen viral gaat, zodat we over dertig jaar kunnen vertellen dat het antwoord op de (ontdek)vraag bedacht is door leerlingen uit groep van BS De Vijf Eiken...
De Self Moving Car van Brenda, Lieke en Rânâ. Een aerodynamische auto op zonne-energie.
De Magnit van Semiha, Yoël en Thomas. Een magnetische auto die zweeft boven de weg.
De TNM 14 van Thomas, Naomi en Mike. Een vliegende auto, met als brandstof een combinatie van zonne- en windenergie.
Van de redactie
Wij wensen jullie prettige kerstdagen, een goed begin van 2015 en zien jullie graag terug na de vakantie!
goed gedaan vooral de tnm 14
BeantwoordenVerwijderen